Thursday, March 1, 2007

Konsert Rentaq Serantau adakah bersesuaian dengan budaya timur?

Konsert Rentaq Serantau adakah bersesuaian dengan budaya hidup timur?


Konsert Rentaq Serantau yang diadakan pada 3 Februari 2007 yang lalu di Stadium Melawati Shah Alam di mana menggabungkan 4 pemuzik Malaysia dan Indonesia iaitu Search, Ella, Radja serta Inul Daratasia. Jika dilihat dari kempen ataupun promosi konsert ini lebih kepada merapatkan hubungan antara Malaysia dan Indonesia tetapi realitinya program ini hanya berbentuk hiburan semata-mata. Apabila dibaca laporan akhbar tempatan mengenai Konsert Rentaq bertarikh 7 Februari 2007 yang lepas di mana Inul memberi kerjasama kepada penganjur Konsert untuk tidak bergelek dengan lebih-lebihan tetapi ia tetapi dengan aksi yang ditonjolkan oleh artis tersebut ia masih lagi menjadi tanda tanya adakah ia benar-benar cukup untuk mematuhi arahan sedia ada? Apabila siasatan dilakukan, aksi yang dilakukan oleh artis tersebut masih tetap diklasifikasikan sebagai aksi yang mengghairahkan.
Tindakan pihak tertentu dengan membawa Inul ke Malaysia juga perlu di selidiki kerana, melihat situasi di Indonesia di mana Inul telah diharamkan penampilannya di televisyen dan sebarang acara di Indonesia. Kenyataan oleh Saudara Rama Pratama yang juga ahli Majlis Perwakilan Rakyat (MPR) dari Parti Keadilan Sejahtera Indonesia yang juga memegang jawatan sebagai Timbalan Setiausaha Agung Pergerakan Persekutuan Islam Antarabangsa(IIFSO) yang mengatakana “Saya orang Indonesia, saya tahu kondisi di sana tapi masyarakat di sini ternayata masih lagi mengundang Inul yang ternyata ditolak penampilannya oleh Majlis Ulama Indonesia sendiri” Permasalahan yang berlaku bukan sekadar itu sahaja malahan Konsert yang diadakan juga memberi kesan kepada kebejatan sosial yang berlaku. Permasalahan ini berlaku apabila keadaan konsert tersebut bagaikan mengizinkan pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram di mana ia diharamkan di dalam Islam. Tidak kurang juga bagi mereka yang meninggalkan solat seharusnnya kita sebagai umat Islam wajib melaksanakannya. Selain itu, permasalahan moral juga turut berlaku apabila penonton yang menyaksiakan konsert tersebut terlalu asyik sehingga menyebabkan berlakunya sedikit pertelingkahan. Kita lihat pula bagaimana situasi generasi muda yang terlalu asyik dengan hiburan, mampukah mereka membantu dan menjana modal insan yang digagaskan oleh Perdana Menteri kita?
Justeru, kami menyeru supaya pihak-pihak yang terbabit mengambil tindakan untuk membendung perkara yang tidak bersesuaian dengan norma-norma masyarakat timur dan Islam bagi mewujudkan “Gaya Hidup Murni” dalam membina modal Insan seterusnya membina generasi pelapes negara.

No comments: