Tuesday, May 13, 2008

Pengalaman Menghadiri Persidangan Dewan Rakyat

Pada 12 Mei yang lalu terdetik aku untuk menghadiri persidangan dewan rakyat di dewan parlimen. Niatku hampir terhalang kerana di awal-awal lagi aku telah ditahan dari memasuki dewan rakyat dek kerana tidak mempunyai surat yang membenarkan ku memasuki parlimen. Akhirnya setelah ku meminta dan memohon kepada pegawai keselamatan aku di benarkan masuk. Tatkala berada di dewan rakyat ku dapat melihat ahli-ahli parlimen yang terkenal seperti YB Dato' Nasarudin Mat Isa, YB Tuan Guru Datuk Haji Abdul Hadi Awang, selain itu, ku dapat juga berjumpa dengan Menteri Beli dan Menteri Pelajaran. Selang beberapa jam lobi dewan menjadi ceria kerana YAB Dato Seri IR Nizar memasuki Lobi dewan. Beliau dikerumuni para wartawan bagaikan seorang tokoh terkenal. Ku melihat gelagat para wartawan menanyakan soalan kepada YAB Menteri Besar Perak,,hehe mungkin ini penangan orang Perak yang berjaya mencuri tumpuan wartawan. Aku turut mengambil peluang bersalaman dengan tokoh Perak ini. Bersalaman dengan beliau adalah harapanku sejak beliau menjadi Menteri Besar Perak. Sebelum ini aku ingatkan Menteri Besar Perak ini berasal dari Jemaah Islah Malaysia, ternyata andaianku meleset. Abangku merupakan sahabat karib kepada beliau. Mereka bersama-sama menubuhkan satu jemaah yang bernama Suara Islam ketika belajar di United Kingdom satu ketika dahulu. Tujuan parti ini ditubuhkan adalah sebagai satu protes kepada penggabungan PAS dan UMNO ketika era 70 hingga 80 an.
Jemaah ini juga cuba untuk menubuhkan satu parti yang dinamakan sebagai Parti Negara Islam tetapi tidak diluluskan oleh Pendaftaran Parti. Berbalik kepada kisah aku di dewan rakyat, aku melihat persoalan-persoalan yang dijawab oleh menteri-menteri terlibat, apa yang membuat aku terkejut ialah apabila seorang menteri ini menyatakan " I have to protect the government interest". Saya tak tahu la sama ada beliau tersasul ataupun tidak tetapi kenyataan beliau boleh menimbulkan seribu tanda tanya persoalannya adakah kerajaan perlu menjaga kepentingan rakyat atau peiuk nasi sendiri????? selepas itu sampai pula ke perbahasan ucapan YDPA oleh YB Sdr. Khairy Jamaluddin.
Beliau menyatakan pakatan rakyat ini umpama pakatan PR atau Public Relation, apa yang melucukan ialah apabila beliau menyatakan keadaan pimpinan di Selangor ibarat menjalankan Projek Khinzir Raksaksa atau singkatannya PKR. YB Sdr Zulkifli Nordin mencelah dengan meminta ruling di bawah order 36 (4) penghinaan tetapi ditolak oleh Yang Dipertua Dewan kerana menyatakan ia tidak menghina. Akibat dari ketidak puasan hati pembangkang salah seorang ahli dewan iaitu YB Tuan Haji Mahfuz Omar menyebut Projek Babi Negara ( PBN). Ya memng betul orang kata apabila kita bergurau dengan orang kita tak tahan gurauan. Itulah yang berlaku pada Ahli parlimen Rembau yang melenting sebaik saja ahli parlimen pembangkang menyebut projek babi negara..... keadaan di dewan rakyat membawa seribu satu perkara serius mahupun lucu. Tiba giliran YB dari Kalabakan yang memberi amaran Tsunami kedua akan melanda Sabah jika kerajaan pusat tidak menghiraukan permintaan kerajaan Sabah... itulah sedikit sebanyak pengalaman berada di dewan rakyat....

No comments: